onsdag 6. mai 2009

"Daniel" Koldnål




Trykket: Ideen bak trykket er enkelt og greit broren min Daniel. Jeg har tatt utgangspunkt i et litt sprøtt bilde av han med en gren i munnen. Komposisjonsmessig følger den noe lunde det gylnesnitt og skrå linjer skaper spenning. Dybde kommer også litt fram i bildet. Byen i bakgrunden er veldig stilisert og enkelt. Faktisk ganske tomt og lysere enn resten av bildet. Skjøen er helt blank. Treet og grenene består av mange raske og enkle streker og selv om det er mye mer streker enn motivet er det også litt stilisert og har nøyaktige detaljer. Motivet (selve personen) har mere nøyaktige og detaljerte linjer. Alt i alt viser bildet ganske godt hva som skjer. Det er en person med en gren i munnen som har et vildt uttrykk. Bak han er det et tre og mange grener og enda lengre bak i bakgrunnen er det en by og så hav.

Teknikk: Trykket "Daniel" er laget med koldnål. Koldnål er en type trykk hvor man risser et bilde inn i en metallplate (i dette tilfelle, sink). Etter å ha risset inn strekene man skal ha, setter man sverte på den. Man tørker deretter sverten av overflaten, men lar det som ligger i sprekkene bli. Man setter platen inn i en presse sammen med et ark og presser bildet på arket. Arket bør helst være litt fuktig og kunne trekke til seg sverten godt. Etter å la det tørke er det bare å skrive under og ramme den inn. Dette kan man gjøre mange ganger med samme plate. Av og til blir trykket bedre enn andre.

Meg selv: Selv likte jeg denne typen trykk. Synes det var minst like kjekt som linotrykk, som er en annen trykkemetode. Utskjæringen var veldig interessant og gøy, men etter som jeg risset inn fikk jeg ettervert en ekkel metallisk følelse i lungene mine av sinken. Jeg synes også at sink ikke lunkter noe særlig godt, men det stopper ikke meg. Desverre var selve trykkingen kjedelig i mitt syn. Jeg synes det er kjekkere å skape noe selv visuelt. Det er litt kjedeligere å male på og tørke av sverte. Desuten var det klissete og ekkelt og jeg var red det skulle komme på klærne mine. Jeg har lært hvordan man lager koldnål trykk, hva det er og hvordan man staver det. Hehe. Jeg har utviklet min evne til å lage trykk og å trykke. Jeg har også blitt flinkere til å risse bilder inn i harde overflater. Alt i alt var jeg førnøyd med denne oppgaven. :D

M. C. Escher var en kunstner med imponerende talent til å skape illusjoner. Han jobbet med forskjellige typer trykk og skapte surealistiske mesterverk med blandt annet koldnål som for eksempel "Sky and water II"

Dyptrykk: Koldnål er en form for dyptrykk. Det er ikke lino. Dyptrykk er de metodene for trykking som tar sverten fra gropene i platen isteden for flaten. Det svarte på trykket følger linjene og flatene blir ikke farget. Et annet eksempel på dyptrykk er etsing hvor man bruker syre på platen.

2 kommentarer:

Daniel the 5 and Many sa...

Hvor lang tid tok det å lage meg? Det ble kult :D

Elliott sa...

Usikker. Jeg jobbet med det inn i mellom andre prosjekt og så tror det tok rundt fire til fem timer. Pluss trykkingen som tok rundt to timer. Men der var det litt kø og.